Styret i Malvik IL Fotball har oppnevnt nestleder som avdelingens politiattestansvarlig. Nestleder utarbeider rutiner for kontroll for å sikre at alle med relevante verv i klubben har levert gyldig attest. Ordningen omfatter alle ansatte og frivillige over 15 år som skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming. Politiattesten gjelder for 3 år.
Malvik IL v/ Hovedlaget:
- Ajourfører oversikt over alle i Malvik IL som har godkjent politiattest
- Svarer på forespørsel fra nestleder (eller medlemmer i sportslig utvalg og Fair Play) om navngitte personer har godkjent politiattest og at denne ikke utløper innenfor perioden hvor vedkommende er engasjert
- Svarer på forespørsel fra enkeltperson om egen politiattest er godkjent
- Ajourfører elektronisk register over personer med godkjent politiattest
- Navn og funksjon/verv i ulike undergrupper i idrettslaget
- Dato for godkjent politiattest, og dato for når godkjenningen utløper
Rutiner – Nestleder Malvik IL Fotball:
- Kontrollerer status politiattest for personer som er engasjert i støtteapparatet til de enkelte lag/treningsgrupper senest på følgende tidspunkter
- Ved oppstarttidspunkt for treninger forut for ny sesong når nye treningsgrupper er dannet
- Forut for oppstart av utendørstreninger på våren. Dette gjelder for personer som kommer til i støtteapparatet forut for oppstart av utendørssesongen
- Enkeltpersoner som engasjeres i støtteapparatet i løpet av sesongen for øvrig kontrolleres når engasjementet starter
- Varsler enkeltpersoner som ikke har godkjent politiattest
- Vedkommende skal orienteres om korrekt søknadsprosedyre
- Inntil godkjent politiattest foreligger kan vedkommende kun utføre oppgaver i støtteapparatet hvor det ikke er direkte kontakt med mindreårige eller funksjonshemmede
Søknadsprosedyre: - Den enkelte må selv søke om politiattest. Søknaden skal vedlegges bekreftelse fra Malvik IL om evt. funksjon i fotballgruppa